حفاری چاه اب

آشنایی با انواع روش های حفر چاه آب در طول تاریخ

شناخت با اشکال شیوه های حفر چاه آب در حین مورخ
مقایسه طرز های حفاری چاه آببشر در حین مورخ همواره در ادامه تامین آب تحت عنوان حیاتی ترین استدلال تکوین فرهنگ خویش بوده است و در هر قوانینی در جستجوی آن بوده و به آن دسترسی پیدا نموده است . با‌یقین ایرانیان باستان او‌لین اشخاصی میباشند که در حفر چاه آب و قنات شبوده‌اند . علاوه بر حفر چاه به نحوه دستی که حال هم در اکثری از موردها متداول است , فوت و فن حفر چاههای مکانیکی هم به فراوانی به کارگیری میگردد . حفاریهای مکانیکی که معمولا به دو شکل انجام میگیرد , دربرگیرنده حفاری ضربه‌ای و دورانی هست .

روش های حفر چاه و حفاری ضربه ایی

حفاری ضربه ای ( Percussion drilling )

در‌این طریق مته حفاری که به طور یک استوانه سنگین وزن و بلند است به طور متناوب از کف چاه تا طول خاصی به بالا آورده شده و رها می شود . ضربه حاصل از سرمته سنگین وزن دستگاه منجر خرد شدن سازند های کف چاه می شود . خرده های حفاری حاصل شده از روش گل کش به خارج منتقل میشود . بعد از نقطه نهایی این عملیات به مراد خودداری از ریزش دیواره چاه , لوله جدار فلزی به داخل چاه رانده می شود . در آوردن اجسام از چاه توالت و فاضلاب تهران نو شرق تهران شبانه روزی

حفاری چاه اب

نحوه حفاری ضربه ای مطلوب حفر چاه آب در رسوبات دانه درشت و سوای ریزش است . در شکل ریزشی بودن جداره چاه باید از طریق حفاری چرخشی که به‌دنبال معرفی می شود , به کارگیری نمود .

هزینه حفاری چاه به طرز ضربه ای کمتر از حفاری چرخشی است .

نحوه انجام حفاری چرخشی در حفر چاه

حفاری چرخشی ( Rotary drilling )

نحوه دیگر , نحوه حفاری چرخشی ( Rotary ) است . در‌این طرز , مته حفاری ضمن چرخش , منجر حفر چاه می شود . در طرز حفاری چرخشی , یک ماده منحصربه‌فرد به اسم گل حفاری ( Drilling Mud ) و یا این که یک گونه ماده فوم نظیر منحصربه‌فرد , در زمان چرخش , از درون سرمته در کف چاه وارد چاه شده و به از بالای چاه بیرون می شود . این کار نقش خنک کاری نوک مته و همچنین خروج ذرات خرده های حفاری از درون چاه را به عهده دارااست . همینطور فشار بالای گل حفاری بازدارنده از ریزش دیواره چاه می شود .

حفاری چاه اب

بعد از نقطه نهایی حفاری جداره چاه به مراد بیرون کردن گل حفاری و ته ما‌نده های خرده های حفاری شستشو می شود . بعد از نقطه پایان این عملیات به مراد خودداری از ریزش دیواره چاه , لوله جدار فلزی به داخل چاه رانده می شود .

این نحوه در حفر چاه در رسوبات ریزدانه و ریزشی و همینطور حفر چاه های عمیق مطلوب است . در آبرفت درشت دانه فشار بسیار گل حفاری مجاری آب را مسدود کرده و منجر کمتر شدن آبدهی چاه از میزان حقیقی می شود . این قضیه برای حفاری در سازندهای کارستی هم درست گو است . در سازندهای کارستی به جای گل حفاری از فوم به کارگیری می شود . لوله بازکنی مظاهری شبانه روزی

آشنایی با حفاری دستی برای حفر چاه

حفاری دستی

این شیوه , نحوه حفاری ستنی چاه بوده که حفاری به وسیله مقنی شکل میگیرد . بعد از نقطه پايان حفاری به مراد خودداری از ریزش چاه جداره داخلی چاه به وسیله بلوک های سیمانی استوانه ای صورت ( کول ) پوشانده می شود .

حفاری چاه اب

طرز حفاری دستی برای حفر چاه های سطحی و نصفه عمیق مطلوب است .

مهمترین مزیت حفاری دستی این است که بعد از حفر میله چاه , می بضاعت و توان داخل چاه در راستای مطلوب مبادرت به حفر آلبوم افقی ( کوره ) نمود . این کار منجر بهبود اندازه آبدهی چاه و به کارگیری حداکثری از منابع آب زیرزمینی می شود . تشخیص ترکیدگی لوله و نشت یابی لواسان تهران

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 4    میانگین: 3.3/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *