وقتی ریه تهران به مرکز  بارانداز تخلیه نخاله  تبدیل می‌شود ; مقصر کیست؟ لزوم نظارت بر نخاله های ساختمانی

شهرستان‌های غرب استان تهران با توجه به گسترده‌ سرزمینی , گاهاً آنچنان مورد بی‌مهری‌ قرار می گیرند که فضای زندگی بیش از یک میلیون و سیصد هزار نفر را تحت شعاع قرار داده و مشکلات این شهرستان‌ها را که هر مورد به میزان یک استاپپپمعیت دارا‌هستند زیاد می‌‌سازد .

وقتی ;ریه تهران; به مرکز;بارانداز تخلیه نخاله; تبدیل می‌شود ; مقصر کیست؟

به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهرقدس , شهرستان‌های غرب استان تهران با اعتنا به قربت به تهران و قرارگرفتن در مسیرهای خروجی این استان و همینطور به دلیل دارا بودن گستره سرزمینی فراوان بالا فضایی را آماده کرده‌اند که اکثری از سودجویان به جهت کاهش هزینه‌های خود , مشکلات اکثری را برای این شهرستان‌ها آماده می‌نمایند .

نخاله‌های ساختمانی

فاصله کم شهرستان‌های شهریار , شهرقدس , ملارد , رباط‌کریم و بهارستان با تهران , این بخش ها را به سمتی برده است که به مرکز سرریز نخاله‌های ساختمانی استان تهران و گاهاً البرز تبدیل شده‌اند , که اما این مهّم هزینه‌های بسیاری را هم برای این شهرستان‌ها به همراه دارااست . برخی از کارها مهم دفتر معاونت خدمات شهری و مدیریت پسماندهای ساختمانی و عمرانی چیست؟

غرب تهران سال‌هاست به خاطر وجود باغات مختلف و میزان بالای فضای سبزی که دارااست تحت عنوان ریه تهران شناخته میگردد ; ولی سودجویی بعضی اشخاص فرصت‌طلب مشکلات زیادی را برای این بخشها ایجاد کرده و صورت این بخشها را در دیدگاه اولیه به شکلی دوچندان نامطلوب و نامناسبی درآورده است .

البته به واقع دلیل این قضیه چه می‌باشد و چرا مانع این اقدام نمی‌شوند؟ آیا کم‌کاری از سمت مسئولان حوزه‌های شهری و شهرستانی وجود دارد؟ و یا این که این‌که وجود مشکلاتی رسمی دست و پای مسئولان را بسته است؟ یا در صورتی‌که نیاز و یا این که فضای خالی رسمی درین میان موجود هست , چرا دستگاه‌های ذیربط اقدامات مقتضی برای تبدیل مورد ها موردنیاز تحت عنوان لایحه را مهیا نمی کنند تا مقررات مربوطه مانع از فرصت‌طلبی بیشتر سودجویان شود؟

امروز هر شخصی که بخواهد از این شهرستان‌ها عبور نماید , درصورتی که برای نخستین دفعه این مسیر را گزینش کرده‌باشد به صورت حتم فکرمی‌کند که به منطقه‌ای ورود نموده است که بارانداز نخاله‌های ساختمانی است و فقط برداشتی که از شهرستان‌های غرب استان تهران به سوغات میبرد , رخ نازیبای این بخش ها است که درصورتی که نتوانیم از مورد ها این چنینی خودداری کنیم , خسارات جبران‌ناپذیری را در حوزه گردشگری متحمل می‌شویم .

به هرصورت این‌گونه اقداماتی که به خاطر سودجویی بعضا فرصت‌طلبان چهره می دهد تضییع و پایین پا قرار دادن دستمزد شهروندان است که به وسیله جمع مقداری به واسطه این بی‌توجهی و ناملایمتی‌ها انجام می‌گردد و برآیند این عدم رعایت ضابطه در غرب تهران , تولید تپه‌های زیادی است که خیر فقط صورت و زیبایی شهر را مخدوش کرده بلکه مشکلات زیادی اعم از جلوه‌های بصری و زیست‌محیطی را برای منطقه به ارمغان میاورد .

نخاله‌های ساختمانی به دلیل گونه های و اقسامی که داراست سبب آلودگی‌های متفاوتی می گردند

دراین مورد حسین بیگلری مدیر سازمان محیط‌زیست شهرستان قدس در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به‌این مسئله اظهار داشت : نخاله‌های ساختمانی به دلیل گونه های و اقسامی که داراست سبب آلودگی‌های متفاوتی می گردند که خاک و هوا و در بعضی مورد ها زیست‌بوم ناحیه را با مخاطراتی روبه‌رو می‌سازد که بازگشت‌پذیری و ترمیم‌اش زیاد هزینه‌بر است .

او اعلام کرد : آلودگی بصری قضیه دیگری است که بسیار زننده بوده و بی‌توجهی به آن , کاهش وقار شهروندی را پیرو داراست ; به این دلیل که این‌گونه نازیبایی‌ها باعث برداشت ناشایست ذهن بشر از یک حوزه‌ می شود که رفع آن هزینه زیاد بالایی را بر جامعه اجبار می نماید . حمل نخاله‌های ساختمانی و عمرانی در پایتخت مورد تایید محیط زیست نیست/ تلاش در راستاي قانونمند كردن حمل ونقل مصالح

مدیر سازمان محیط‌زیست شهرستان قدس افزود : طبق ماده ۷ ضابطه مدیریت پسماندها جمع‌آوری و ساماندهی پسماندها در باطن شهرها برعهده شهرداری‌ها و بیرون از بافت شهری برعهده دهیاری‌ها و بخشداری‌ها است و همینطور اطراف راه‌ها هم برعهده سازمان خط مش و شهرسازی است , که ضروری است در این طریق این مجموعه‌ها اقدامات مربوطه را به خوبی پیگیری و به سود برسانند .

بیگلری تصریح کرد : یکی‌از وظایفی که مجموعه‌های مربوط به مدیریت پسماند بایستی به طور ویژه به آن دقت داشته باشند بحث‌های نظارتی و فراهم‌سازی فضای مرتبط با تخلیه آنان است که اضطراری است رئیس کاملی در بخشها غرب استان تهران ساخت شود تا با معین شدن مبدأ و مقصد پسماندها , از اکثری هزینه‌های جانبی کاسته شود .

او اعلام کرد : قضیه گودهای نخاله‌ای هم از موضوعاتی است که بایستی به آن اعتنا شود ; به دلیل آن که پس از مدّتی گنجایش آن کامل شدن می‌گردد و برای این مهّم هم بایستی در حوزه نظارتی اقدامات خیر صورت بگیرد تا بعداز این که گودال‌ها از دو متر بیشتر شدند , با خاک رُس پر شده و درختکاری و فضای سبز در آن حوزه‌ تولید شود که دراین باره اما کاستی‌هایی را شاهد بودیم .

نخاله‌های ساختمانی

وجود معادن و بازیافت نخاله

مدیریت سازمان محیط‌زیست شهرستان قدس تصریح کرد : وجود کارگاه‌ها و معادنی که دارای سنگ‌شکن میباشند هم از سایر مواقعی است که در بازیافت نخاله‌ها می‌توان از آن ها بهره موفقیت و با اعتنا بوجود ۸ واحد بازیافت نخاله در استان تهران , در صورتیکه اقدامات مقتضی برای تحویل این نخاله‌ها به مرکزها بازیافت صورت بگیرد , قطعاً آسیب‌های کمتری در موضوع ریختن زباله‌ها به شهرها و شهرستان‌های استان تهران وارد شود . تخلیه نخاله

بیگلری افزود : در شرایطی‌که اقدامات مقتضی در حوزه نظارتی با نگاه متعارف و به طور ویژه‌تری صورت بگیرد , سبب ساز می‌گردد که ضایعات و پسماندهای غیربهداشتی و بیمارستانی همراه این نخاله‌ها دفن نشوند ; چرا‌که گاهاً شاهد این بوده‌ایم که اینگونه نخاله‌ها که بی‌خطرسازی نیز نشده‌اند در منطقه تخلیه می شوند ; اگر چه برخوردهای ضروری با متخلفان انجام شده البته در حالتی‌که در این مورد نظارتی نباشد احتمال دفن پسماندهای بهداشتی با نخاله‌های ساختمانی محتمل است .

او در پایان گفت : در امر نخاله‌های ساختمانی , آنچه دارنده اهمیّت است خیر خویش نخاله و جور حمل , بلکه محل دفن و جور آنالیز آن است که در صورتیکه به‌این دو مقوله دقت شود می‌توان شاهد این بود که اقدامات مقتضی در مورد پسماندها و نخاله‌ها به خیر و خوبی صورت بگیرد و نتیجه متعارفی را به دنبال داشته باشد .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *